Total Pageviews

Saturday, January 22, 2011

CERPEN: Liza

Segalanya bermula disini

       Pagi ini cuaca amat baik tetapi tak sebaik jiwa ku ini. Kenangan itu masih menghantui ku. 2 tahun lepas ketika aku ditahun kedua di salah sebuah universiti yang tersohor. Pagi itu, aku dikejutkan dengan satu mesej. "Bang, adik accident". Aku hairan. padahal aku adalah anak bongsu dalam keluarga ku. Pabila aku melihat nombor yang tertera, hanya terpapar 017-xxxxxxxxx. Memang bukan dari orang-orang yang ku kenali.

      Oleh kerana perasaan ingin tahu membuak-buak. Aku terus mendail nombor tersebut. Selepas dua kali aku mencuba akhirnya panggilan aku dijawab. "Assalamualaikum", aku mulakan bicara. "Wa'alaikumusalam, sekejap ye bang", jawab pemilik nombor tersebut dalam keadaan kelam kabut. 'perempuan' getus hati ku. Selepas beberapa saat berlalu wanita tersebut berkata "Bang, adik accident teruk. Kaki dia patah. Mak sedang tenangkan adik sekarang". Lalu aku menjawab "Maaf ya cik, sebenarnya saya tiada adik. Cik ni siapa?". Wanita itu diam sejenak.

      Lalu wanita itu berkata "Maafkan saya, nama awak Mohd Hardi ke?". Aku menjawab " Bukan. Saya rasa cik dah tersalah nombor". "Oh, ye kew. Maaf ye" 'tup'.tiba-tiba panggilan itu diputuskan. Jam ditanganku menunjukkan waktu 7.45pagi. Aku terus bersiap untuk pergi ke kelas pada pukul 8 .30 pagi. Seharian aku belajar, tetapi hatiku terganggu dengan suara wanita tersebut. Bermacam-macam imaginasi yang terlintas dalam benakku. Tambahan pula, kawan-kawan ku memberitahu aku tentang kejadian langgar lari tidak jauh dari tempat aku menuntut. sama mangsa sama seperti yang diberitahu oleh perempuan tersebut

      Setelah kelas tamat pada jam 4 petang. Aku menelifon wanita tadi. "Hello, adik kamu accident di Jalan Kilang - Air putih ke?" kataku. "Ya, kenapa", jawabnya. "Bagaimana keadaan dia sekarang?. Boleh saya melawatnya?". "Datanglah. Tingkat 4, wad lelaki, katil 15", katanya ringkas. Aku terus menyalin pakaian. Mengenakan jeans dan t-shirt. Lalu pergi ke hospital menunggang motosikal kesayangan ku.

Hospital

      Ketika aku melangkah menuju ke tempat yang diberitahu, aku melihat berpusu-pusu orang masuk ke wad-wad di hospital ini lalu hatiku berkata "Mungkin masa melawat baru bermula". Aku melihat senarai nama di hadapan pintu wad lelaki dan tertera nama Maniam a/k Muthusamy. Hati ku berkata mungkin pihak hospital tidak sempat menukarnya. Semasa melangkah ke katil 15 aku dapat lihat dari jauh seorang wanita tua  yang memakai baju kurung hijau bersama seorang anak perempuannya yang membelakangkanku. "Assalamualaikum", sapaku kepada mereka. "Wa'alaikumusalam. Anak ni siapa", jawab makcik itu dengan muka terkejut.  "Saya Aiman, tadi anak makcik tersalah hantar mesej. Selepas diberitahu tentang kemalangan ini teringin saya melihat secara dekat anak makcik yang accident tadi."kataku sambil menjeling ke arah anak perempuannya.


       Aku melihat di papan putih tertulis nama Mohd Hafiz dan umurnya baru 14 tahun. Belum sempat aku bertanya tetiba anak perempuan nya meminta diri untuk pergi bersolat. Selepas anak perempuannya pergi, aku bertanya "Anak makcik nie accident dengan ape? naik ape?"."Dia dalam perjalanan menuju kesekolah menaiki basikal, tiba-tiba dia dilanggar oleh sebuah kenderaan dari arah belakang" katanya. Setelah lama berborak, aku meminta izin untuk pulang. 

Hasliza

       Semasa perjalanan turun aku terserempak dengan anak perempuan makcik itu. Lalu aku menyapanya "Dah siap solat". Dia memberhentikan langkah. Pabila dia memandang tepat ke arah ku, aku terkejut. Cantik. Itulah ungkapan pertama aku memandangnya. Seraya dia berkata "Aiman kan. Baru siap. Dah nak balik k?"."Em. Ape nama awak?" aku bertanya. "Saya Hasliza", jawabnya ringkas. "Tadi tu nombor awak ke?" aku bertanya lagi. "A'ah. Saya kena naik ni, emak dh nk blik", Dia memberitahu. "Boleh saya mesej atau menelifon awak?" aku bertanya. Lalu dia senyum sambil berlalu pergi. Petang itu ketika aku bermain bola tampar bersama kawan-kawanku mata ku asyik terlintas wajahnya. Manakan tidaknya. Mukanya putih berseri-seri, bibirnya merah bak delima.lesung pipit di pipinya memberitahu segalanya.

       Malam itu aku mula bermesej dengannya. Segala-galanya aku tanya. Rupanya bapanya baru meninggal beberapa tahun yang lalu. Abangnya pula bekerja sebagai pegawai eksekutif di sebuah syarikat besar di Kuala Lumpur. Hasliza berumur 18 tahun dan menolong ibunya meniaga nasi lemak di hadapan Pejabat Pos. Ketika berborak, aku meminta kebenaran untuk memanggilnya Liza dan dia memanggilku Man. Malam itu aku tak tersedar pukul berapa aku tido. Keesokannya aku ponteng kelas. 

P/S: ok lah....smpai sini dlu....sambungan dia nanti akan aku tulis bila ade masa free ea....hikhikhikhikhik

No comments:

Post a Comment