Total Pageviews

Saturday, January 22, 2011

maksud dalam solat

salah satu cara untuk bertambah *khusyuk dalam solat* ialah mengetahui dan
memahami bacaan dalam solat tu sendiri..
~ Masa berenti tuk solat kat surau restoran jejantas Ayer Keroh baru2 ni
terjumpa hebahan makna2 bacaan dalam sembahyang yang diprint dan diedarkan..
(banyak pahala org yg rajin bikin cam ni).. Would like to share 'em here: 
*1) DOA IFTITAH*
- Segala kebesaran dan segala pujian adalah untuk Allah sebanyak-banyaknya
- Maha Suci Allah setiap pagi dan petang
- Aku hadapkan mukaku kepada Tuhan yang menjadikan langit dan bumi dengan
keadaan tunduk, berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan orang
musyrik
- Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah
Tuhan semesta alam
- Tiada sekutu bagiNya kerana itu aku rela diperintah dan aku ini adalah
termasuk golongan Muslimin 
*2) SURAH AL-FATIHAH*
- Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
- Segala puji hanya untuk Allah, Penguasa alam semesta
- Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
- Yang Menguasai hari akhirat
- Hanya kepada Engkau sahajalah kami menyembah dan hanya kepada Engkau
sahajalah kami meminta segala pertolongan
- Tunjukkanlah kami jalan yang benar
- Jalan orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang
yang Engkau murkai dan bukan pula jalan orang yang sesat
* Perkenankanlah 
*3) KETIKA RUKUK*
- Maha suci Tuhan yang Maha Mulia 
*4) KETIKA I'TIDAL*
- Sesungguhnya Allah Maha Mendengar orang yang memujiNya
- Wahai Tuhan kami, sesungguhnya untuk Engkau segala pujian 
*5) KETIKA SUJUD*
- Maha suci Tuhan yang Maha Tinggi
**
*6) KETIKA DUDUK ANTARA DUA SUJUD*
- Ya Tuhanku, Ampunilah aku, Kasihanilah aku, Tutuplah aibku, Tinggikanlah
darjatku, Berilah rezeki untukku, Tunjukilah aku (berilah aku petunjuk),
Sejahterakanlah aku, dan Maafkan aku 
*7) TASYAHHUD AWAL/AKHIR*
- Segala kehormatan segala keberkatan, segala doa segala kebaikan itu
kepunyaan Allah
- Sejahteralah engkau wahai Nabi dan rahmat Allah dan keberkatannya
- Sejahteralah pula kami dan hamba Allah yang baik-baik
- Aku mengaku Muhammad itu pesuruh Allah
- Ya Allah, sejahterailah atas Muhammad (*AWAL*) dan seluruh keluarga
Muhammad
- Sebagaimana Engkau sejahterakan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim
- Berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad
- Seperti Engkau telah berkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim
- Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi (*AKHIR*) 

No comments:

Post a Comment